איך עובד טורבו

טורבו, גלי הינע, מדחסי אוויר ועוד
לחלקים מקוריים מהיצרן / שיפוץ חלק קיים
צור איתנו קשר

איך עובד טורבו?

איך עובד טורבו

היום במוטורדס נלמד איך עובד הרכיב שמופיע במלוא תפערתו במירב הסרטים בערוץ

איך עובד הטורבו? (מתוך הסרטון המושקע למעלה) מגדש הטורבו, השבלול החושני שאחראי לתרבות שלמה של הספקים מטורפים, סרטי קולנוע מצליחים ואקשן אין סופי. אז בואו נבין רגע מה הפונקציה של הטורבו בכל האטרף הזה.

על מנת שנבין לעומק איך עובד הטורבו בואו נבין קודם בקצרה איך עובד המנוע. דמיינו לכם שהמנוע הוא כמו משאבה גדולה ששאובת את האויר ודלק לצילינדר ואז דוחסת הכל בחזרה, ובעזרת ניצוץ מפוצצת ושורפת את כל התערובת.

מה שיוצר אנרגיה שמפעילה את מהלך הבוכנה ופולטת את הגזים השרופים החוצה מהאגזוז. על מנת שנפיק יותר כח מהמנוע נצטרך לשרוף יותר דלק. להוסיף דלק זה לא בעיה, אבל העניין הוא שצריך יותר אוויר שיתערבב עם הדלק. דלק בלי אוויר הוא מילקי בלי קצפת, זה לא יעבוד.

כמות האויר שהצילינדר יכול להכיל מוגבלת על ידי נפח הצילינדר. כשיצרני מנועים רצו יותר אויר שיתערבב יותר עם הדלק וייצור יותר הספק, הם היו צריכים צילינדרים בעלי נפח גדול יותר ומישם המשפט הידוע – there is no there is no replacement for displacement,
מה שהפך את המנועים לגדולים יותר וכבדים יותר ואפילו לקצת עצלים.

בשנת 1905 מהנדס שוויצרי בשם אלפרד ביוקי מצא תחליף ראוי לנפח הוא החליט שגז הפלטה של המנוע, אלה שנפלטים למנוע בדרך כלל, יסובבו קומפרסור שידחות אוויר דחוס יותר בחזרה לצילינדר. יותר אויר אומר שאפשר לשרוף יותר דלק, אזי
קיבלנו יותר הספק.

הטורבו מורכב מבית הטורבינה שמכיל בתוכו את מניפות הטורבינה שמחוברות על ציר משותף עם מניפות הקומפרסור- המדחס – שיושב גם הוא בתוך בית הקומפרסור. הטורבו מסתובב במהירות שלל יותר מ100- אלף סיבובים בדקה, ולשם כף השם המשותף של הטורבינה והקומפרסור מקבל שימוש קבוע מכף שמן שמגיע היישר מהמנוע.

כל זאת כדי למנוע חיכוך יתר. הטורבו יושב במערכת הפלטה בין סעפת הפלטה לבין האגזוז עצמו. גזי הפלטה נפלטים מהמנוע ומפעילים את ציר הטורבינה שמחובר מצידו השני לציר הקומפרסור. נוכל לקרוא לו גם מדחס וזה הפלטה שמסובבת את הטורבינה ונפלטת מצידה האחד החוצה דרך האגזוז. אך סיבוב ציר הטורבינה מפעיל את הקומפרסור -המדחס- הרי הם על אותו הציר.

סיבוב הקומפרסור יונק אויר ודוחס אותו חזרה למנוע דרך סעפת היניקה, וכך המנוע מקבל יותר אויר.

מקווים שהסבר הזה שפך לכם טיפה יותר אור על איך עובד טורבו. אנחנו זמינים לשירותכם לכל שאלה בנושא. צוות סוביגל