סופרצ'ארג'ר

טורבו, גלי הינע, מדחסי אוויר ועוד
לחלקים מקוריים מהיצרן / שיפוץ חלק קיים
צור איתנו קשר

מגדש טורבו – טורבו צ'ארג'ר

מגדש טורבו / טורבו צ'ארג'ר הוא מערכת לדחיסת אוויר בלחץ גבוה למנוע בעירה פנימית, במטרה להפיק הספק גבוה יותר מהמנוע, וזאת מבלי להגדיל את נפח המנוע.
תחילת של טכנולוגיה זו בשנות העשרים של המאה הקודמת.

כיום, במרבית מנועי הבערה מותקנים מגדשים ב – מטוסים, כלי רכב, ציוד מכני הנדסי, כלי שייט, כלים חקלאיים, גנרטורים וכו'.
המגדש הטורבו, זהו מוצר הנדסי מאוד מתוחכם, ברמות דיוק של אלפיות המ"מ, המסתובב במהירוית אדירות של עד 240 אלף סיבובים לדקה במצב דחיסה מקסימלי. 

מגדש הטורבו דוחס כמות אוויר הגדולה ב 50% – בהשוואה למנוע ללא מגדש – ובלחץ דחיסה מאוד גבוה של כ- 10 PSI  (ערך המשנתה בהתאם לסוג המגדש). האוויר הנשאב מפילטר האוויר יוצא מהמגדש למצנן קירור ביניים - INTERCOOLER  - תהליך המוריד את טמפרטורת האוויר ומקטין את נפחו – אוויר חם תופס נפח רב יותר ופוגע ביעילות הדחיסה – מעשיר את רמת החמצן – והתוצאה ביצועי מנוע גבוהים יותר – יותר כוח, צריכת דלק מופחתת ורמת זיהום נמוכה יותר.

ייעילות המגדש בעיקר בסל"ד גבוה מאחר שבסל"ד נמוך לחץ הגזים השרופים בצינור הפליטה אינו מספיק לדחיסת האוויר, במדגשים מודרנים בעלי גאומטריית להבים משתנה – VNT -  לחץ הגזים משתנה בהתאם, ישנם מנועים בהם מותקנים שני מגדשי טורבו, הראשון קטן במטרה לניצול טוב יותר בסל"ד נמוך – LOW PRESSURE, והשני גדול יותר לניצול מקסימלי בסל"ד גבוה  .HIGH – PRESSURE 

שני סוגים עיקריים של מגדשי טורבו, איך זה עובד: 

1.         "מגדש טורבו"  -  TURBO-CHARGER - יחידת המגדש מותקנת על סעפת הפליטה של המנוע. תנועתו הסיבובית היא מכנית ונגרמת על ידי הגזים השרופים הנפלטים מהמנוע כתוצאה משריפת הדלק "ובדרכם" ל"אגזוז" דרך סעפת הפליטה, הגזים מסובבים את ציר המגדש המשותף, בצד אחד טורבינת הגזים ובצידו האחר טורבינת אוויר.  

2.         "מגדש על" סופרצ'ארג'ר – SUPER-CHARGER - תנועתו הסיבובית מתקבלת ישירות מהמנוע – על ידי רצועה המחוברת לגל הארכובה. 

3.         שימון המערכת לצורך קירור ומניעת שחיקה, מתבצע עלי ידי מערכת שמן סגורה ישירות ממנוע הרכב ובדגמים שונים של מגדשים שקירור מתבצע בשילוב של מים ישירות ממערכת קירור הסגורה של מנוע הרכב.

 

דגמים שונים של מגדשי טורבו:  

  •            "מגדש מקביל" – התקנת מספר טורבינות בעלות גודל זהה במקביל. כל טורבינה אחראית לאספקת אוויר לצילינדרים שונים של המנוע. במכונית בוגאטי ויירון, למשל, מורכבים ארבעה מגדשי טורבו. 
  •            "טווין טורבו" – TWIN TURBO, התקנת שני מגדשים בטור, מגדש טורבו הראשון קטן יותר על מנת לפעול ביעילות כבר מסל"ד נמוך של המנוע. המגדש השני גדול יותר, יתחיל לפעול רק בסל"ד גבוה. תצורה כזו מאפשרת גדישה כבר מסל"ד נמוך.

הבדלים, יתרונות וחסרונות של מגדשי טורבו: 

יתרונו של מגדש טוברו העל הוא יכולת התפקוד בסל"ד נמוך, כיוון שאין הוא תלוי בעוצמת גזי הפליטה אלא מקבל את כוחו באופן ישיר מן המנוע. כך במגדש על לא קיימת תופעת ההשהייה עד לתפוקת הכוח הנוסף המאפיינת מגדש טורבו. חסרונו העיקרי של מגדש העל נובע מנצילות נמוכה בהשוואה למגדש הטורבו. מגדש העל צורך מן המנוע אנרגיה שלולא קיומו הייתה מופנית לטובת כוח ההנעה הראשי, בעוד מגדש הטורבו עושה שימוש בגזי הפליטה שבלעדיו מסולקים מן המנוע ללא שימוש. 

מושגים – שסתומי פריקה:

  •  פורק עודפים -  Wastegate-

  • כדי למנוע מקרה בו לחץ הגדישה יהיה גבוה מדי ויגרום ל OVER – SPEEDING  פורק את הלחץב מגדש על ידי פורק עודפים. השסתום בנוי כך שבחלקו האחד שורר הלחץ הנמצא בצנרת הכניסה. האוויר לוחץ על בוכנה קטנה שמאחוריה קפיץ. אם הלחץ גבוה והבוכנה נלחצת, תוזז זרוע מכנית שתפתח מעקף לגזים השרופים בצידו השני של השסתום ותמנע מהם לעבור דרך הטורבינה. קיימים גם שסתומי עודפים משוכללים יותר. 
  •  פורק לחץ –

    בנוסף לשסתום העודפים, מצוידמגדש הטורבו גם בפורק לחץ. בשעת עזיבת דוושת הגז, נסגרת המצערת שבסעפת היניקה. לחץ האוויר שבצנרת נכלא בין המצערת לבין להבי המדחס (שבתווך נמצא מצנן הביניים). הלחץ השורר שם גבוה יותר מאשר הלחץ הרגיל בזמן עבודתו הסדירה של המגדש. הלחץ הגבוה עלול לפגוע בלהבים הרגישים של המדחס. 

  • BOV – Blow Off Valve –

    פורק זה, משחרר את האוויר הדחוס החוצה, אל תא המנוע. בזמן שחרור האוויר נשמע רעש פריקת האוויר. בדרך כלל, כאשר רכב המצוידבמגדשכזה נוסע, נשמע הקול בין העברת ההילוכים – כאשר הנהג מסיר את רגלו מדוושת התאוצה. חסרונו של הפורק הוא שהאוויר שנדחס, משתחרר ללא תועלת. 

  • DV – Dump Valve –

    פורק זה מחזיר את האוויר הדחוס חזרה למערכת, ולכן האוויר שנדחס מנוצל שוב. ניתן להרכיב פורק מסוג זה גם במנועי דיזל ובמנועים בעלי מצערות אלקטרוניות.

פנה לסובגיל עוד היום לקבלת הצעת מחיר לשיפוץ טורבו או שיפור גל הינע

ותופתע לגלות מהו פער המחירים בהשוואה לנותני שירות אחרים המתמחים בסוג המשאית שלך.

מי אנחנו? סוביגל הינו בית מלאכה המשפץ גלי הינע, טורבו ומדחסי אוויר עם ניסיון רב. לסובגיל מלאי גדול של טורבו ומדחסי אוויר כחלק ממגוון חלקי חילוף לרכב של החברה.