מגדש טורבו לרכב בסדנה של סוביגל

טורבו, גלי הינע, מדחסי אוויר ועוד
לחלקים מקוריים מהיצרן / שיפוץ חלק קיים
צור איתנו קשר

מגדש טורבו לרכב - מה עיקר פעולתו? סוגים, יתרונות ועוד

נתחיל מהשאלה שהכי מסקרנת את כולם, כמה עולה טורבו לרכב?

מחיר טורבו חדש לרכב יכול להגיע ל5000 ש"ח וגם יותר. לרוב, מוסכים מחזיקים מגוון סוגי טורבואים שמתאימים לסוגי מכוניות שונות. במקרה ואין אותו, יש להזמין את הטורבו מחול וזה עולה עוד כסף שהולך למס ועמלת מכס שהמדינה היקרה שלנו גובה בעת כניסתו לארץ. אך הרשו לנו להקל עליכם, לא בהכרח חייב לקנות טורבו חדש, ניתן לשפץ את הטורבו ובכך לחסוך אלפי שקלים. למי מתאים שיפוץ? כל מי שמעוניין לחסוך בכסף, לקבל טורבו משופץ שווה ערך באיכותו לטורבו חדש וכל מי שרוצה לדעת כיצד לתחזק אותו, לשמור עליו ולמנוע תקלות בהמשך. בנוסף, כל מי שרוצה להרחיב את ארגז הכלים שלו בתור מוסכניק ולהציע שירותי שיפוץ טורבו ובכך להגדיל את קהל הלקוחות שלו. לשם כך, פיתחנו סדנא מיוחדת ומקצועית שמלמדת אתכם איך לשפץ את הטורבו בעצמכם והתוצאות מרהיבות! לפרטים נוספים, מוזמנים ליצור איתנו קשר ונשמח לתת לכם שירות.

לפניכם סקירה שתסייע לכם להבין את עקרון הפעולה, מבנה המערכת, סוגי מערכות טורבו לרכב ועוד:

כיצד נוצר הרעיון - מגדש טורבו לרכב?

כידוע, מנועי בעירה פנימית מייצרים כוח תוך שריפה מהירה (מעין "פיצוץ") של תערובת דלק ואוויר. במנועים של כלי רכב, מכל הקטגוריות, הדלק עשוי להיות בנזין ברמת זיקוק גבוהה יותר או פחות או דיזל (סולר). האוויר, בכל סוגי הרכבים, הוא אותו אוויר שאנו עצמנו נושמים, זה הממלא את התווך המקיף אותנו. למעשה, לצרכי בעירה במנועים, כמו גם לקיום הגוף שלנו, משמש רק גז החמצן המהווה כ-20% בלבד מן האוויר (80 האחוז הנותרים הם ברובם המוחלט גז חנקן).

עם המצאת מנועי הבעירה הפנימית, בסוף המאה ה-19, התברר מיד שאין קושי להזין כמות גדולה של דלק למנוע אבל קשה הרבה יותר לאפשר למנוע "לנשום" מספיק אוויר וכאן בערך המציאו את מגדש טורבו לרכב. חלוצי תעשיית הרכב ניסו להוסיף מדחסים שהונעו בהעברה מכאנית של כוח מגל הארכובה (באמצעות שרשרת או חגורה). בשנת 1905 רשם מהנדס שוויצרי,  Alfred Buchi, פטנט על מדחס אוויר למנועי בעירה פנימית הפועל תוך ניצול אנרגיה הטמונה בגזי הפליטה של המנוע, כך נולד מגדש הטורבו לרכב.

התפתחות מגדש הטורבו

מגדשי טורבו שימשו תחילה במנועים גדולים של קטרים, אוניות ומשאיות. גם במנועי מטוסים החלו כבר לפני מאה שנים להשתמש במגדשי טורבו כדי להגביר את ההספק ולסייע להתמודד עם אוויר דליל ברום גבוה.

כיום, יצרני רכב בוחרים לצייד דגמים רבים של רכבים מכל קשת הקטגוריות במנועים בעלי מגדש טורבו. כדאי להכיר מערכות טורבו לרכב, ייתכן מאוד שכבר עכשיו יש בבעלותכם רכב עם מנוע המצויד במגדש טורבו וגם אם לא, כנראה שמתישהו בעתיד תרכשו רכב כזה.

סופר צ'ארג'ר, מגדש טורבו לרכב ומה שבינהם

לא לכולנו ברור מה בדיוק ההבדל בין מגדש טורבו לבין סופרצ'ארג'ר. הבלבול נובע משימוש בשם הלקוח מן השפה האנגלית, סופרצ'ארג'ר (Supercharger) שפירושו בעברית "מגדש-על". למעשה כל מערכת הדוחסת אוויר אל מנוע בעירה פנימית היא "מגדש-על" (או סופרצ'ארג'ר), במובן זה גם מגדשי טורבו לרכב הם סופרצ'ארג'רים. אבל, אצלנו בישראל המונח סופרצ'ארג'ר השתרש כמילה מתארת רק מערכות דחיסת אוויר למנוע הפועלות בכוח מכאני המועבר אליהם מגל הארכובה. לעומת זאת השם "מגדש טורבו" (מן המילה "טורבינה") מתאר מערכת דחיסת אוויר אל המנוע הפועלת בכוח טורבינה הניזונה מן האנרגיה האצורה בזרימת גזי הפליטה.

איך עובד מנוע טורבו?

פעמים רבות אנשים קוראים לטורבו מנוע טורבו ובעברית נכונה צריכים לקרוא לו מגדש טורבו. יש הקוראים לו גם טורבו צ'רג'ר ועוד מגוון שמות. אנחנו אומרים, בואו נשמור על הפשטות ונקרא לו טורבו. עיקרון הפעולה של מגדשי טורבו לרכב הוא פשוט, הגזים הזורמים החוצה דרך צינור הפליטה (האגזוז) מניעים טורבינה המשמשת להפעלת מדחס הניזון מאוויר חופשי (דרך כונס אוויר למשל). המדחס דוחף אוויר בכוח אל תוך הצלינידרים במנוע. בזכות המדחס משיגים כמות גדולה יותר של חמצן בחלל בו מתרחש פיצוץ תערובת אדי הדלק והאוויר. כך ניתן לשרוף ביעילות כמות גדולה יותר של דלק בכל פיצוץ ולהפיק יותר כוח ללא צורך בהגדלת נפח הצילינדרים. במערכת סופרצ'ארג'ר המדחס מונע בכוח המועבר אליו מגל הארכובה (בשרשרת, חגורה או ציר).

איזה סוגי טורבו קיימים?

ברוב המנועים בעלי מגדש טורבו לרכב קיימת טורבינה אחת המניעה מדחס בודד. לעיתים ישנו רכיב שנועד לצנן את האוויר לפני הזנתו למנוע (הטמפרטורה עולה בעת הדחיסה), רכיב כזה מכונה "אינטרקולר". ישנן מערכות "Twin Turbo מקביל" בהן מספר טורבינות בגודל זהה מספקות אוויר דחוס לצילינדרים שונים. במערכות "Twin Turbo בטור" יש שתי טורבינות אחת אחרי השניה, הראשונה קטנה יותר ופועלת כבר בסל"ד נמוך, השניה גדולה יותר ונכנסת לפעולה בסל"ד גבוה. במערכת twincharger משמשים במקביל סופרצ'ארג'ר (מונע מגל הארכובה) ומגדש טורבו.

אפשר להוסיף מנוע טורבו לכל לרכב?

במידה ואין לכם מנוע טורבו ואתם מעוניינים בטורבו חדש, ניתן לבצע זאת במוסך המתמחה בעבודות טורבו למינהם. הוספת טורבו לרכב ניתנת כמעט ברוב המקרים וסוגי המכוניות כך שלא תהיה בעיה. ניתן גם לשפץ את הקיים ובכך לחסוך אלפי שקלים על רכישת טורבו חדש. יש כמה דברים שצריך לפני השיפוץ כמו דיאגנוזה לטורבו. בסוביגל הקמנו סדנא מקצועית זריזה שתיתן לך המון מידע על הטורבו, תעזור לך לשפץ אותו במחיר מעולה ובסוף תקבלו טורבו משופץ השווה באיכותו לטורבו חדש. לשם כך, תוכלו למצוא מידע נוסף בדף הזה – כמה עולה להחליף טורבו לרכב. 

לסיכום:

מערכות טורבו מודרניות לרכב הן יעילות ואמינות. עם זאת, יש לזכור שמדובר בתוספת של רכיבים שמדי פעם יתפתחו בהם תקלות. טיפולים תקופתיים במועד, הקפדה על כמות שמן מספקת, קירור יעיל ושימוש אחראי ברכב יפחיתו סיכוי לתקלות מהן כאלה העשויות לחייב אתכם לברר כמה עולה טורבו לרכב, מחיר שיפוץ טורבו, האם עדיפה החלפת טורבו או התקנת מגדש משופץ וכד'. סימנים לתקלה במגדש הטורבו יכולים להיות ירידה בכוח המנוע, רעש לא מוכר או שניהם גם יחד. בכל מקרה של חשד לתקלה יש לפנות ללא דיחוי אל מוסך המתמחה בתיקון טורבו לרכב מן הסוג שלכם.

תשובות לשאלות נפוצות על טורבו

חדש יהיה על פי רוב יקר יותר ולא תמיד זמין להספקה מיידית.

לעומת זאת, היתרון בשיפוץ טורבו לרכב הינו כלכלי והזמינות שלו גבוהה מאוד. במידה והשיפוץ מתבצע בשימוש של חלקים מקוריים ואיכותיים – החלפת ליבה, אין הבדל טכני משמעותי בין הטורבו חדש למשופץ. בחברתינו אנו מעבירים סדנא לשיפוץ טורבו בצורה יעילה וחסכונית ובכוחות עצמכם.

מגדש אוויר (טורבו), מורכב משלושה חלקים עיקריים: קור (ליבת הטורבו), סעפת יניקת אוויר וסעפת גזים. ברוב המקרים אפשר להחליף את הליבה, החלפת ליבה איכותית בטורבו מאפשר להחזיר את המגדש למצב טכני המאוד קרוב למקורי. במידה והסעפות עצמם תקולים, לסוביגל מלאי גדול של סעפות.

החלפים שאנו משתמשים הינם מתוצרת אירופאית, אמריקאית ויפנית ובאיכויות הגבוהות ביותר מייצרנים מובילים כגון:   GKN, ELBE, SPICER, FAG, SKF, KOYO, NTN. 

ישנם כמה סיבות עיקריות:

  • כניסת לכלוך (חלקיקים) לטורבו ממערכת שמן מנוע ומערכת יניקת אוויר. מגדש האוויר מסתובב במהירות של 100 – 250 אלף סיבובים בדקה. במהירויות כאלה מספיק החלק הקטן ביותר שייכנס לטורבו, כדי לגרום נזק משמעותי.

הלכלוך יכול להכנס מכמה מקומות: יניקת האוויר למנוע – פילטר אוויר, מערכת השמן של המנוע – פילטר שמן וצנרת שימון הטורבו מהמנוע.

  • שימוש לא נכון במנוע: אימוץ המנוע לפני הגעתו ל"טורים" עבודה, כיבוי מיידי של המנוע לאחר מאמץ.

חשוב לבדוק גם את הסיבות שגרמו לנזק בטורבו ולטפל בהם כדי למנוע הישנות של נזק לטורבו החדש או המגדש אויר המשופץ לאחר החלפתם. בסדנתנו אנו מלמדים כיצד להרכיבו וגם מדריכים איך לשמור עליו במשך זמן רב. 

  • זמן ביצוע העבודה הינו בין שעה לשלוש שעות ( במידה והליבה זמינה ). אנחנו כאן לכל שאלה.

דגשים:

  • בזמן הרכבת הטורבו יש לוודא סביבת עבודה נקייה מגופים זרים: גרגירי חול, שבבי מתכת ואלומיניום – גורמי נזק מידי.
  • החלפת פילטר אוויר מתאים – על פי הוראות יצרן הרכב \ מנוע.
  • החלפת פילטר שמן מנוע מתאים – על פי הוראות יצרן הרכב \ מנוע.
  • החלפת שמן מנוע מתאים – על פי הוראות יצרן הרכב \ מנוע.
  • בדיקת צנרת הזנת שמן מנוע, לוודא מעבר חופשי שמן מהמנוע. (משקעים מאגן שמן המנוע עלולים לסתום מעבר שמן חופשי).
  • ניכוי יסודי של צינור יניקת אוויר ("גרמושקה") צינור המתחבר מבית פילטר אוויר לטורבו.
  • בהרכבה – שימון הטורבו בשמן מנוע מתאים טרם סגירת צינור הזנת שמן מנוע.
  • בהרכבה – אין להשתמש במשחות אטימה אלא רק באטמים מקוריים.
  • בהרכבה – בתנעה ראשונה לא להעלות לסיבובי גבוהים אלא לאחר כמה דקות של פעולת המנוע בסיבובי סרק ולאחר בדיקה של חיבור הזנת שמן מנוע, חיבור צנרת יניקת אוויר, חיבור לסעפת פליטה. בטורבו עם מערכת קירור מים ליבדוק נזילות.

 

נשמח לסייע בשאלות נוספות באתרינו דרך יצירת קשר.